Uuden ajan verho
1970-luku jatkoi edellisellä vuosikymmenellä voimallisesti alkanutta muovin aikakautta.
Se näkyi myös monissa Finlaysonin tuottamien sisustustekstiilien materiaaleissa.
Laadukkaat puuvillaiset Ilona-verhot jatkoivat voittokulkuaan. Myös jo aiemmin suositut, hyttysverkkoa muistuttavat, tekokuituiset Marquisette-verhot ostettiin monen saunan pikkuikkunaan.
Silti 1970-luvun suosituimmat tekokuituverhot olivat laatunimeltään Kero-Shantung, Kerolet, Kerolux tai Akrina. Nämä verhot kudottiin akryylilangasta. Erot eri laatujen välillä syntyivät kangasleveyksistä, filamenttikuidusta kehrätyn langan ominaisuuksista ja sidoksista.
Iso osa akryylisten verhotekstiilien viehätyksestä oli harva sidos, joka päästi hyvin valoa lävitseen.
![]() |
Kaarina Kellomäki: Verhokuosi Kero-Shantung-laadulle, 1975. Finlayson Oy. Forssan museo. |
![]() |
Kero shantung-laatuinen verho, 1970-luku.Lev. 150 cm. Finlayson Oy. Kuosi: Jukka Vesterinen. |
![]() |
Jukka Vesterinen: Luonnos verhokankaan kuosiksi, 1975. Guassi ja huopakynä. Finlayson Oy. Forssan museo. |
![]() |
Verhokangas, laatua Kerolux, kuosi: Kaarina Berglund, Finlayson Oy. Forssan museo. |
“Uskaltaa ennustaa, että luonnonkuitujen osuus pienenee ja tekokuitujen osuus suurenee”, totesi insinööri Marjatta Oksanen Yhdyslangassa vuonna 1972.
Sitaattiin kiteytyy 70-luvun usko ja kiinnostus muovipohjaisiin materiaaleihin. Tekstiilien lisäksi tämä näkyi ajalle tyypillisissä kovamuovisissa huonekaluissa ja muovipinnotteissa.
Tänä päivänä tekstiiliteollisuuden käyttämien muovipohjaisten kuitujen ongelmallisuus on tiedossa. Mikromuovi ekosysteemissä on uhka, jota ei täysin enää voida edes torjua.
![]() |
Verho Kerolux-laatua, kuosi Pirkko Latvateikari-Valkama, Finlaysonin syyskokoelma v.1975. Forssan museo. |
1970-luvullakaan akryylisten valoverhojen läpi siivilöityvä rauhallinen päivänvalo ja verhot tunnelmanluojina eivät riittäneet pitämään menekkiä ylhäällä loputtomiin. Vuosikymmenen edetessä, öljykriisin kurituksessa, raaka-aineiden hinnat nousivat. Lisäksi aidot luonnonmateriaalit, imitaatioiden sijaan, ja luonnollisuus trendinä olivat noususuunnassa.
Museokokoelmien kerolaatuiset verhot kertovat kuitenkin osuvasti ajastaan.
Kristiina Huttunen
Lähteitä:
Yhdyslanka, 3/1970
Yhdyslanka, 6/1972
Yhdyslanka 4,6/1976
Kommentit
Lähetä kommentti