Bengt Eriksonin jäljillä

Kuosikeskukseen tehtiin kevättalven aikana pienimuotoinen remontti, jonka seurauksena aineisto siirtyi hyllyltä toiseen. Siirtelyn aikana silmien alle osui luonnoskansio, joka yhtäkkiä alkoi näyttää niin houkuttelevalta, että sisälle oli kurkistettava.

Esiin paljastui useiden välilehtien väliin talletettuja luonnoksia painokankaiksi. Katse kiinnittyi erityisesti raikkaan värisiin luonnoksiin vaaleanpunaisten kansilehtien välissä. Päällyslehden päälle oli kirjoitettu suunnittelijan nimi: Bengt Erikson. 

Saman suunnittelijan kuoseja löytyy kansiosta useita. 

Bengt Erikson: Kuosiluonnos, 1976. Finlayson Oy. Forssan museo.

Kuoseille yhteistä on ajoitus ja heleät värit. Niitä on painettu joko yritysasiakasta varten tai Finlaysonin omaan kokoelmaan 1970-luvun puolivälin jälkeen. Kuosien painopohjaksi on luonnoksiin merkitty laadukas täyspuuvillainen Ilona 5, jolle sisustuksen yleiskuosit painettiin. 

Mutta kuka oli Bengt Erikson - ja miksi hänestä ei tiedetä enempää? 

Porin Puuvillan suunnittelijoita, 1969. Vas.Sirkka Sive, Raili Konttinen, Juhani Konttinen, Eine Ekroos, Bengt Erikson. Kuva: Juhani Konttinen. Forssan museon digitaalinen kokoelma.

Oheinen valokuva esittää Porin Puuvillan ateljeen suunnittelijoita vuonna 1969. Kuvan on ottanut itsekin kuvassa oleva Juhani Konttinen. Kuvan laidassa, kädet taskussa ja pieni hymy kasvoillaan alaspäin katselee Taideteollisesta keskuskoulusta valmistunut 26-vuotias suunnittelija, Bengt Erikson. Kuvanottohetkellä on hän työskennellyt Porin Puuvillan ateljeessa kaksi vuotta. 

Kun  Porin Puuvilla Oy fuusioitui Finlaysoniin vuonna 1973, uuden suuryrityksen kuosisuunnittelu päätettiin keskittää Forssaan. Valokuvan suunnittelijoista kaikki muut paitsi Erikson siirtyivät uuteen suunnitteluateljeeseen.

Erikson, sen sijaan, päätyi paljon lounaista Hämettä kauemmas. 

Bengt Erikson: Kuosiluonnos "Flower basket", 1978, Finlayson Oy, Forssan museo.

Suunnittelija muutti Yhdysvaltoihin vuonna 1970. Hän jatkoi opintojaan New Yorkissa sijaitsevassa Parsonin suunnittelukoulussa (Parson´s School of Design). Eriksonista tiedetään, että hän toimi vapaana kuosisuunnittelijana, ilmeisesti New Yorkissa, 1990-luvulle saakka. Myöhemmin suunnittelija muutti Yhdysvaltain länsirannikolle ja keskittyi taidekudontaan.

Miten Eriksonin kuoseja on  päätynyt Finlaysonille Forssaan niinkin myöhään kuin 1970-luvun loppupuolella? Ehkä linkkinä oli Eriksonin vanha työtoveri, Porista Forssaan suunnittelijaksi ja vaatetuskuosien koordinaattoriksi siirtynyt Juhani Konttinen tai joku muu Forssan ateljeessa. Jos kuosit luonnosteltiin New Yorkin sykkeessä, niin valmiit kangaspakat matkustivat myös Atlantin yli: ainakin kahden kuosin tilaaja oli kanadalaislähtöinen International Printworks Ltd.

Forssan museon 1970-luvun ajoitetut luetteloidut  painokangasnäytteet on nähtävillä osoitteessa  piipunjuurella.finna.fi.  Bengt Eriksonin luonnoksista painettuja kankaita ei niiden joukosta löydy - kokoelmatyön edetessä ne osunevat ennen pitkää eteen. 

Bengt Erikson: Kuosiluonnos, 1976, Finlayson Oy. Forssan museo.











Kristiina Huttunen

Lähteitä: 

Jaakkola, Noora: Puuvillan ateljeessa. Raili ja Juhani Konttinen Porin Puuvilla Oy:n painokangassuunnittelijoina 1955-1976, 2008. 

Kommentit

Suositut tekstit